سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکور سبز

کشت گیاهان زینتی به صورت عمودی بر روی دیوار ایستاده به دیوار سبز یا دیوار زنده موسوم است که هم در داخل و هم در محوطه ­ی بیرونی ساختمان قابل اجراست. در انواع مختلف دیوارهای سبز از بسترهای متفاوتی جهت کشت گیاه مثل گلدان ها، پانل­ ها یا پوسته­ ی نمدی (متشکل از چند لایه الیاف طبیعی) استفاده می­شود. دیوار متشکل از پوسته­ ی نمدی سبک­ ترین نوع دیوار سبز است که گیاه بین لایه ­های الیاف ثابت می­شود. در این نوع بستر ریشه ­های گیاه در فضای پوسته­ ی نمدی قرار می­گیرند. مواد غذایی مورد نیاز گیاه به صورت محلول در آب آبیاری به گیاه داده می­شود لذا نیاز به خاک برای رساندن مواد غذایی و تثبیت گیاه وجود ندارد. این نوع سیستم پرورش گیاه به کشت هیدروپونیک معروف است و وقتی روی دیوار ایستاده اجرا می­شود دیوار سبز هیدروپونیک گفته می­شود.

کیفیت پوسته­ ی نمدی برای مقاومت در برابر پارگی، پوسیدگی و اشعه­ ی خورشید در کیفیت کل طرح مؤثر است. تنوع زیادی از گیاهان روی دیوار قابل اجراست که البته به هنگام اجرا برای بیرون ساختمان باید گیاه سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه باشد. برای جلوگیری از انتقال رطوبت به دیوار اصلی باید فضای بین دیوار اصلی و دیوار سبز سازه­ ی ثانویه­ ی عایقی تعبیه شود.

اجزاء تشکیل دهنده ­ی دیوار هیدرپونیک به قرار زیر است:

  1. چارچوبی که روی دیوار نصب شود.
  2. صفحه از جنس پی وی سی یا پلی پروپیلن در اندازه­ی مورد نیاز
  3. پوسته ­ی نمدی
  4. لوله ­های سوراخدار
  5. مخزن آب
  6. پمپ
  7. مواد مغذی برای تزریق داخل آب آبیاری

روف گاردن

هزینه اجرای روف گاردن از مهم ترین عواملی است که باعث تصمیم گیری در این رابطه می شود. در اینجا به توضیح برخی از عواملی که در هزینه اجرای بام سبز تاثیر می گذارد می پردازیم :

فضای سبز روی بام :

فضای سبز روی بام می تواند با توجه به سلیقه و شرایط آب و هوایی منطقه انواع مختلفی داشته باشد. این فضای سبز شامل گیاهان پوششی و یا مجموعه ای از درختان و درختچه هاست. با توجه به نوع گیاهان و تراکم فضای سبز هزینه اجرای روف گاردن متفاوت خواهد بود.

آبیاری اتوماتیک روف گاردن :

یکی از عوامل مهم نگهداری از گیاهان بام سبز آبیاری آن است. به طور معمول به دلیل محدودیت هایی که در زمینه بهره گیری از نیروی انسانی در جهت آبیاری و باغبانی وجود دارد به طور معمول از آبیاری اتوماتیک و قطره ای استفاده می شود. اگر چه ممکن است در نگاه اول آبیاری اتوماتیک هزینه بیشتری داشته باشد اما در مدت زمان طولانی صرفه اقتصادی بسیار بالایی به نسبت قیمت و کارکرد خود دارد.

نورپردازی روف گاردن :

نورپردازی روف گاردن یکی از ویژگی هایی است که برای زیباتر نشان دادن فضای سبز موجود استفاده می شود. نورپردازی در هزینه اجرای روف گاردن قیمت نسبتاً بالایی دارد اما می توان اطمینان داشت که جلوه و زیبایی آن را دو چندان خواهد کرد.

تصور کنید چه صحنه دلچسب و زیبایی خواهد بود اگر جای همه دیوار های خشن شهر، حیاظ و خانه ها برگ های سر سبز سرازیر شده باشند. تصور کنید صبح از خواب بر میخیزید و در کنار خود دیواری پر از گیاهان سبز می بینید. چه حسی به شما دست می دهد؟ دیوار سبز به این معنی است که سطح دیواری پوشیده از گیاه است. حال اگر به دنبال این زیبایی برای محوطه خانه، کار و یا هر مکان دیگری هستید مطمئنا براتون سوال پیش آمده که هزینه دیوار سبز چقدر می باشد؟
با دکور سبز همراه باشید تا شما را کمی با دیوار سبز و هزینه های اجرای گرین وال آشنا کنیم.
قبل از اینکه به سراغ هزینه ها برویم کمی با انواع گیاهان و گل هایی که در دیوار سبز به کار می رود آشنا شوید.

انواع گیاهان مناسب برای دیوار سبز

علاوه بر مواردی که در رابطه با هزینه دیوار سبز ذکر شد، گیاهان دیوار سبز نیز یکی از معیارهایی است که در هزینه ها تفاوت ایجاد می کند. گیاهان دیوار سبز می توانند بر اساس هزینه، نگهداری و بودجه شما انواع متفاوتی را در برگیرند. برخی از افراد علاقه مند به گیاهان برگی و برخی دیگر علاقه مند به گیاهان رونده هستند.

این موضوعات و دیگر مسائل مربوط به نگهداری گیاهان از آب و هوای اقلیم مورد نظر تا شرایط جوی موجود می تواند شرایط را برای انتخاب گیاهان دیوار سبز تغییر دهد.

پیشنهاد ما به شما این است که در اولین گام تلاش کنید گیاهان بومی را انتخاب کنید تا بتوانند با شرایط آب و هوایی موجود وقق پیدا کنند. علاوه بر این می توانید با مشورت با نصب کننده دیوار سبز در رابطه با نحوه نگهداری گیاهان مشورت کنید و از گیاهان استفاده کنید که نگهداری آن ها کمترین هزینه را از جهت زمانی و مالی برای شما داشته باشد.